Archive for KATA-KATA HIKMAT

Pepatah Pepatih

Ni kira pepatah yang disesuaikan dengan zaman kini …

1. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kereta pun boleh undur,terlajak kapal terbang takde gear reverse,
sori.
2. Bersatu kita teguh, bercerai kita kahwin lain.
3. Sudahlah jatuh ditimpa pula tangga lepas tu tercium pulak tahi ayam.
4. Alang-alang mandi biar guna sabun & syampu.
5. Harimau mati meninggalkan belang, isteri mati meninggalkan gelang, suami mati meninggalkan hutang.
(Itulah…lain kali jangan suruh suami beli gelang secara hutang)
6. Sebab mulut santan binasa sebab mulut juga… nasi pun habis.
7. Biar putih tulang jangan kuning gigi (gosok, jangan tak gosok tau)
8. Kalau tiada angin masakan pokok bergoyang kecuali kalau ada beruk atas pokok tu
9. Malang tak berbau tapi kentut boleh berbau walaupun tak berbunyi.
10. Biar mati bini jangan mati anak (boleh kahwin lagi ape)
11. Alang-alang menyeluk perkasa! m biar sampai kepangkal ketiak.
12. Biar korek hidung jangan korek tabung.
13. Berakit-rakit kehulu, berenang-renang ketepian lama-lama jadi letih.
14. Sayangkan anak tangan-tangankan sayangkan isteri kahwin lagi satu.
15. Kalau padi katakan padi, tidak aku ternanti-nanti, kalau sudi katakan sudi, kalau tak sudi…..boleh
blah…….
16. Harapkan pagar, pagar pun tak boleh harap.
17. Tempat jatuh lagikan dikenang inikan pula tempat kena saman.
18. Hujan emas dinegeri orang, hujan batu dinegeri sendiri, kalau macam tu lebih baik tak payah hujan.
19. Biar lambat asalkan perlahan.
20. Kalau tiada rotan, pelempang ajelah….
21. Carik-carik bulu ayam lama-lama jadi bulu tangkis badminton, pasti ayam kebogelan.
22. Air dicincang takkan putus tapi kalau daging dicincang tandanya ada kenduri

Advertisements

Komentar ditutup

Mutiara Kata

wanita-muslimah

akhlakmulias1

ilmu1

kesilapandiri

mawaddah1

Komentar ditutup

Mutiara Hikmah 2

MUTIARA HIKMAH

Moga Dapat direnungkan bersama kata-kata di bawah.. Kata-kata Hikmah, penawar ‎bagi hati…

‎1) Jangan sekali-kali kita meremehkan sesuatu perbuatan baik walaupun hanya sekadar ‎senyuman.

‎2) Dunia ini umpama lautan yg luas. Kita adalah kapal yg belayar di lautan telah ramai ‎kapal karam didalamnya.. andai muatan kita adalah iman, dan layarnya takwa, nescaya ‎kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.

‎3) Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.

‎4) Setiap yang kita lakukan biarlah jujur kerana kejujuran itu telalu penting dalam sebuah ‎kehidupan. Tanpa kejujuran hidup sentiasa menjadi mainan orang.


‎5) Hati yg terluka umpama besi bengkok walau diketuk sukar kembali kepada bentuk ‎asalnya.

‎6) Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan ‎jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

‎7) Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan ketenangan dan keamanan. ‎Hidup tanpa pegangan ibarat buih-buih sabun. Bila-bila masa ia akan pecah.

‎8) Kegagalan dalam kemuliaan lebih baik daripada kejayaan dalam kehinaan. Memberi ‎sedikit dengan ikhlas pula lebih mulia! dari memberi dengan banyak tapi diiringi dengan ‎riak.

‎9) Tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau dan tidak ada insan yang ‎berdosa yang tidak mempunyai masa depan.

‎10) Kata-kata yang lembut dapat melembutkan hati yang lebih keras dari batu. Tetapi ‎kata-kata yang kasar dapat mengasarkan hati yang lunak seperti sutera.

‎11) Lidah yang panjangnya tiga inci boleh membunuh manusia yang tingginya enam ‎kaki.

‎12) Agama tidak pernah mengecewakan manusia. Tetapi manusia yang selalu ‎mengecewakan agama.

‎13) Nafsu mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya. Akal mengatakan ‎perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Dan hati mengatakan perempuan ‎itu cantik atas dasar akhlaknya.

‎14) Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang ‎amat kelam. Ianya wujud tapi amat sukar dilihat.

‎15) Hidup memerlukan pengorbananan. Pengorbanan memerlukan perjuangan. ‎Perjuangan memerlukan ketabahan. Ketabahan memerlukan keyakinan. Keyakinan pula ‎menentukan kejayaan. Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan.

‎16) Seseorang yang bijak melahirkan kata-kata selalunya disanjung sehingga ia mula ‎bercakap kosong.

‎17) Harta akan habis digunakan tanpa ilmu tetapi sebaliknya ilmu akan berkembang jika ‎ianya digunakan.

‎18) Kekayaan bukanlah satu dosa dan kecantikan bukanlah satu kesalahan. Oleh itu jika ‎anda memiliki kedua-duanya janganlah anda lupa pada Yang Maha Berkuasa.

‎19) Sahabat yang tidak jujur ibarat dapur yang berhampiran. Jikalau pun kamu tidak ‎terkena jelaganya sudah pasti akan terkena asapnya.

‎20) Mengapa manusia gemar mencetuskan pertelingkahan sedangkan manusia itu sendiri ‎dilahirkan dari sebuah kemesraan.

‎21) Kita sentiasa muda untuk melakukan dosa tetapi tidak pernah tua untuk bertaubat.

‎22) Gantungkan azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan rendahkan hatimu ‎serendah mutiara di lautan.

‎23) Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur. Setiap mata terbuka belum bererti ia ‎melihat.

‎24) Jadikan dirimu bagai pohon yang rendang di mana insan dapat berteduh. Jangan ‎seperti pohon kering tempat sang pungguk melepas rindu dan hanya ayak dibuat kayu ‎api.

‎25) Menulis sepuluh jilid buku mengenai falsafah lebih mudah daripada melaksanakan ‎sepotong pesanan.

‎26) Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang ‎menumpahkan darah.

‎27) Kegembiraan ibarat semburan pewangi, pabila kita me! makainya semua akan dapat ‎merasa keharumannya. Oleh itu berikanlah walau secebis kegembiraan yang anda miliki ‎itu kepada teman anda.

‎28)Esok pasti ada tetapi esok belum pasti untuk kita. Beringat-ingatlah untuk menghadapi ‎esok yang pastikan mendatang.

‎29) Reaksi emosi jangan dituruti kerana implikasinya tidak seperti yang diimaginasi .

‎30) Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai ‎pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati ‎mulia membawa kita ke jalan Allah.

‎31) Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana ‎membaca itu sumber hikmah menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya ‎jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, ‎menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan ‎waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan ‎waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.

‎32) Penglihatan itu sebagai panah iblis yang berbisa, maka siapa yang mengelakkannya ‎kerana takut padaKu, maka Aku akan menggantikannya dengan iman yang dirasakan ‎manisnya dalam hati…

‎33) “Wanita yang cantik tanpa peribadi yang mulia, umpama kaca mata yang bersinar-‎bersinar, tetapi tidak melihat apa-apa”

‎34) “Kekecewaan mengajar kita erti kehidupan. Teruskan perjuangan kita walaupun ‎terpaksa menghadapi rintangan demi rintangan dalam hidup”

‎35) Tanda Orang Bijaksana Ialah Hatinya Selalu Berniat Suci; Lidahnya Selalu Basah ‎Dengan Zikrullah; Matanya Menangis Kerana Penyesalan (Terhadap Dosa); Sabar ‎Terhadap Perkara Yang Dihadapi Dan Mengutamakan Akhirat Berbanding Dunia.

‎36) Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika kebaikan dibalas ‎kebaikan itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi ‎jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji.”

‎37)”Hidup umpama aiskrim. Nikmatilah ia sebelum cair”

‎38) “Kata-kata itu sebenarnya tidak mempunyai makna utk menjelaskan perasaan. ‎Manusia boleh membentuk seribu kata-kata, seribu bahasa. Tapi kata-kata bukan bukti ‎unggulnya perasaan”

‎39) “Hidup tidak boleh berpandukan perasaan hati yg kadangkala boleh menjahanamkan ‎diri sendiri. Perkara utama harus kita fikirkan ialah menerima sesuatu atau membuat ‎sesuatu dgn baik berlandaskan kenyataan”

‎40) “Hidup adalah gabungan antara bahagia dan derita. Ia adalah menguji keteguhan ‎iman seseorang. Malangnya bagi mereka yg hanya mengikut kehendak hati tidak sanggup ‎menerima penderitaan.

‎41) Hadiah Terbaik :

‎-> Kepada kawan – Kesetiaan
‎-> Kepada musuh – Kemaafan
‎-> Kepada ketua – Khidmat
‎-> Kepada yang muda – Contoh terbaik
‎-> Kepada yang tua – Hargai budi mereka dan kesetiaan.
‎-> Kepada pasangan – Cinta dan ketaatan
‎-> Kepada manusia – Kebebasan

‎42) “Berfikir secara rasional tanpa dipengaruhi oleh naluri atau emosi merupakan satu ‎cara menyelesaikan masalah yg paling berkesan”

‎43) “Hiduplah seperti lilin menerangi orang lain, janganlah hidup seperti duri mencucuk ‎diri dan menyakiti orang lain.”

‎44) “Dunia ini ibarat pentas. Kita adalah pelakonnya. Maka berlumba-lumbalah beramal ‎supaya hidup bahagia di dunia dan akhirat”

‎45) “Akal itu menteri yang menasihati, Hati itu ialah raja yang menentukan, Harta itu ‎satu tamu yang akan berangkat, kesenangan itu satu masa yang ditinggalkan”.

‎46) “Selemah-lemah manusia ialah orang yg tak boleh mencari sahabat dan orang yang ‎lebih lemah dari itu ialah orang yg mensia-siakan sahabat yg telah dicari”

‎47) “Cakap sahabat yg jujur lebih besar harganya daripada harta benda yg diwarisi dari ‎nenek moyang”

‎48) “Ingatlah, sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak ‎berteman..”

‎49) “Lidahmu adalah bentengmu, jika elok menjaganya maka ia akan menjagamu, dan ‎jika membiarkannya maka ia tidak akan mempedulikanmu”

‎50) “Orang yg paling berkuasa adalah orang yg dapat menguasai dirinya sendiri”

‎51) “Seseorang menganggap sekatan sebagai batu penghalang, Sedangkan orang lain ‎menganggapnya sebagai batu lonjatan.”

‎52) “Kalau kita melakukan semua yang kita upaya lakukan, sesungguhnya kita akan ‎terkejut dengan hasilnya.”

‎53) “Kita selalu lupa atau jarang ingat apa yang kita miliki, tetapi kita sering kali ingat ‎apa yang ora ng lain ada.”

‎54) “Apa yang diperolehi dalam hidup ini, adalah sepenuhnya daripada apa yang kita ‎berikan padanya.”

‎55) “Fikirkan hal-hal yang paling hebat, Dan anda akan menjadi terhebat. Tetapkan akal ‎pada hal tertinggi, Dan Anda akan mencapai yang tertinggi.”

‎56) “Dunia ini tiada jaminan melainkan satu peluang.”

‎57)”Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa ‎yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi ‎hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula ke pada Ilahi.”

‎58) “Rahsia kejayaan hidup adalah persediaan manusi! a untuk menyambut kesempatan ‎yang menjelma.”

‎59) “Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal, tetapi ianya datang dari semangat ‎yang tidak pernah mengalah.”

‎60) “Mengetahui perkara yang betul tidak memadai dan bermakna jika tidak melakukan ‎perkara yang betul.”

‎61) “Kecemerlangan adalah hasil daripada sikap yang ingin sentiasa melakukan yang ‎terbaik.”

‎62) “Jadikan sebagai aturan hidup untuk melakukan yang terbaik dalam apa jua yang ‎dilakukan, pasti akan menghasil kecemerlangan.”

‎63) Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara : “Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan, ‎Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu, Hatimu takut dan gementar kepada ‎kehebatan Rabbmu, ..dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat ‎yang Memiliki mu.” ‎

Leave a comment »

Wang Bukan Segala-galanya

SEGALA-GALANYA MEMERLUKAN WANG, TAPI WANG ‎BUKANLAH SEGALA-GALANYA
Dengan wang anda hanya boleh membeli tilam yang tebal,Belum tentu kenyenyakan tidur

Dengan wang anda hanya boleh membeli buku,Belum tentu kebijaksanaan

Dengan wang anda hanya boleh membeli makanan,Belum tentu kepuasan selera

Dengan wang anda hanya boleh membeli ubat,Belum tentu kesihatan

Dengan wang anda hanya boleh membeli rumah,Belum tentu kekeluargaan

Dengan wang anda hanya boleh membeli tubuh badan,Belum tentu cinta

Dengan wang anda hanya boleh membeli perhiasaan,Belum tentu kecantikan

Dengan wang anda hanya boleh membeli pangkat,Belum tentu kehormatan

Dengan wang anda hanya boleh membeli hiburan,Belum tentu kegembiraan

Dengan wang anda hanya boleh membeli harta,Belum tentu kebahagiaan

Dengan wang anda hanya boleh membeli populariti,Belum tentu kaliber

Dengan wang anda hanya boleh membeli kekuasaan,Belum tentu kebenaran

Dengan wang anda hanya boleh membeli agama,Belum tentu keimanan

Leave a comment »

Mutiara Hikmah 1

MUTIARA HIKMAH ‎

Sesuatu yang baik, belum tentu benar.
Sesuatu yang benar, belum tentu baik.

Sesuatu yang bagus, belum tentu berharga.
Sesuatu yang berharga/berguna, belum tentu bagus.

Fikiran yang terbuka dan mulut yang tertutup merupakan suatu
kombinasi
kebahagiaan.

Semakin banyak Anda berbicara tentang diri sendiri,
semakin banyak pula kemungkinan untuk Anda berbohong.

Jika Anda tidak bisa menjadi orang pandai,
jadilah orang yang baik.

Seorang teman sejati akan membuat Anda hangat dengan kehadirannya,
mempercayai akan rahasianya dan mengingati Anda dalam doa-doanya.

Doa memberikan kekuatan pada orang yang lemah,
membuat orang tidak percaya menjadi percaya dan
memberikan keberanian pada orang yang ketakutan.

Jika kita berbuat baik,
kebaikan pula yang akan kita terima kelak.

Senyum tidak hanya akan menampilkan wajah yang cerah,
namun juga menghangatkan jiwa.

Cinta itu angkuh dan lembut.
Lebih baik memiliki cinta daripada memiliki semua bintang di langit.

Yang penting bukan berapa lama kita hidup,
tetapi bagaimana kita hidup.

Nasihat yang baik tidak pernah datang terlambat.

Iri hati yang ditunjukan kepada seseorang akan melukai diri sendiri.

Anda cuma bisa hidup sekali saja didunia ini,
tetapi jika anda hidup dengan benar,
sekali saja sudah cukup.

Kenangan indah masa lalu hanya untuk dikenang,
bukan untuk diingat-ingat.

Rasa takut bukanlah untuk dinikmati,
tetapi untuk dihadapi.

Orang bijaksana selalu melengkapi kehidupannya
dengan banyak persahabatan.

Lidah anda yang menentukan siapa anda.

Diantara isi rumah tangga, anak-anaklah yang terbaik.

Cinta seringkali akan lari bila kita mencari,
tetapi cinta jua seringkali dibiarkan pergi,
bila ia menghampiri.

Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam.
Jika kebaikan dibalas kebaikan itu adalah perkara biasa.
Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim.
Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji.

Jika Anda tidak memulai hari ini dengan senyuman,
belum terlambat untuk mencobanya pada hari esok.

Buka mata kita lebar-lebar sebelum menikah,
dan biarkan mata kita setengah terpejam sesudahnya

Persahabatan sejati layaknya kesehatan,
nilainya baru kita sadari setelah kita kehilangannya

Seorang sahabat adalah yang dapat mendengarkan lagu di dalam hatimu
dan akan menyanyikan kembali tatkala kau lupa akan bait-baitnya

Bertemanlah dengan orang yang suka membela kebenaran.
Dialah hiasan dikala kita senang
dan perisai diwaktu kita susah

Namun kita tidak akan pernah memiliki seorang teman,
jika kita mengharapkan seseorang tanpa kesalahan.
Karena semua manusia itu baik
kalau kita bisa melihat kebaikannya
dan menyenangkan kalau kita bisa melihat keunikannya
tapi semua manusia itu akan buruk
dan membosankan kalau kita tidak bisa melihat keduanya.

Tak seorang pun sempurna.
Mereka yang mau belajar dari kesalahan adalah bijak.
Menyedihkan melihat orang berkeras bahwa mereka benar
meskipun terbukti salah

Bila Kita mengisi hati kita dengan penyesalan
untuk masa lalu dan kekhawatiran untuk masa depan,
kita tak memiliki hari ini untuk kita syukuri.

Perlukah merasa kecil dan malu dihina?
Orang yang dihina itu sebenarnya memungut pahala percuma
tanpa perlu bersusah payah

Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab,
merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi,
memaafkan ketika berdaya membalas
dan bersikap adil ketika kuat.
‎(Khalifah Abdul MAlik bin Marwan)

Barang siapa yang selalu kekenyangan maka banyaklah dagingnya,
dan siapa yang banyak dagingnya maka kuatlah nafsunya.
Siapa yang kuat nafsunya maka banyaklah dosanya,
siapa yang banyak dosanya maka keraslah hatinya
dan siapa yang keras hatinya
maka tenggelamlah dia dalam bencana dunia serta keindahannya

Sesungguhnya sebagian perkataan itu ada yang
lebih keras dari batu, lebih tajam dari tusukan jarum,
lebih pahit daripada jadam dan lebih panas daripada bara.

Sesungguhnya hati adalah ladang,
maka tanamlah ia dengan perkataan yang baik,
karena jika tidak tumbuh semuanya (perkataan yang tidak baik)
niscaya tumbuh sebahagiannya

Tidak ada simpanan yang lebih berguna daripada ilmu.
Tidak ada sesuatu yang lebih beruntung daripada adab.
Tidak ada kawan yang lebih bagus daripada akal.
Tidak ada benda ghaib yang lebih dekat daripada maut.

Sekali tidak berhasil bukan berarti gagal selamanya

Kebahagiaan tak kan pernah bisa dibeli dengan wang ringgit.

Orang yang banyak ketawa itu kurang wibawanya.
Orang yang suka menghina orang lain,
dia juga akan dihina.
Orang yang mencintai akhirat, dunia pasti menyertainya.
Barangsiapa menjaga kehormatan orang lain,
pasti kehormatan dirinya akan terjaga

Sesungguhnya orang-orang yang berlaku adil di sisi Allah,
laksana berada di atas mimbar yang terbuat dari cahaya.
Mereka itu orang-orang yang berlaku adil dalam
menetapkan hukum, baik kepada rakyat maupun kepada keluarga

Tiga sifat yang menyebabkan penyandangnya tidak tentram
dalam hidupnya : iri, dengki, dan akhlak buruk

Hiduplah Sesuka hatimu,
Sesungguhnya kamu pasti mati.
Cintai siapa saja yang kamu senangi,
Sesungguhnya kamu pasti akan berpisah dengannya
Lakukan apa saja yang kamu kehendaki,
Sesungguhnya kamu akan memperolehi balasannya

Tidak ada kebaikan bagi pembicaraan kecuali dengan amalan.
Tidak ada kebaikan bagi harta kecuali dengan kedermawanan.
Tidak ada kebaikan bagi sahabat kecuali dengan kesetiaan.
Tidak ada kebaikan bagi shadaqah kecuali niat yang ikhlas.
Tidak ada kebaikan bagi kehidupan kecuali kesehatan dan keamanan

Leave a comment »

Kata-kata Hikmat 1

.. Kata-kata Hikmah,

1) Jangan sekali-kali kita meremehkan sesuatu perbuatan baik walaupun hanya sekadar senyuman.

2) Dunia ini umpama lautan yg luas. Kita adalah kapal yg belayar di lautan telah ramai kapal karam didalamnya.. andai muatan kita adalah iman, dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.

3) Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.

4) Setiap yang kita lakukan biarlah jujur kerana kejujuran itu telalu penting dalam sebuah kehidupan. Tanpa kejujuran hidup sentiasa menjadi mainan orang.

5) Hati yg terluka umpama besi bengkok walau diketuk sukar kembali kepada bentuk asalnya.

6) Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

7) Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan ketenangan dan keamanan. Hidup tanpa pegangan ibarat buih-buih sabun. Bila-bila masa ia akan pecah.

8) Kegagalan dalam kemuliaan lebih baik daripada kejayaan dalam kehinaan. Memberi sedikit dengan ikhlas pula lebih mulia! dari memberi dengan banyak tapi diiringi dengan riak.

9) Tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau dan tidak ada insan yang berdosa yang tidak mempunyai masa depan.

10) Kata-kata yang lembut dapat melembutkan hati yang lebih keras dari batu. Tetapi kata-kata yang kasar dapat mengasarkan hati yang lunak seperti sutera.

11) Lidah yang panjangnya tiga inci boleh membunuh manusia yang tingginya enam kaki.

12) Agama tidak pernah mengecewakan manusia. Tetapi manusia yang selalu mengecewakan agama.

13) Nafsu mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya. Akal mengatakan perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Dan hati mengatakan perempuan itu cantik atas dasar akhlaknya.

14) Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang amat kelam. Ianya wujud tapi amat sukar dilihat.

15) Hidup memerlukan pengorbananan. Pengorbanan memerlukan perjuangan. Perjuangan memerlukan ketabahan. Ketabahan memerlukan keyakinan. Keyakinan pula menentukan kejayaan. Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan.

16) Seseorang yang bijak melahirkan kata-kata selalunya disanjung sehingga ia mula bercakap kosong.

17) Harta akan habis digunakan tanpa ilmu tetapi sebaliknya ilmu akan berkembang jika ianya digunakan.

18) Kekayaan bukanlah satu dosa dan kecantikan bukanlah satu kesalahan. Oleh itu jika anda memiliki kedua-duanya janganlah anda lupa pada Yang Maha Berkuasa.

19) Sahabat yang tidak jujur ibarat dapur yang berhampiran. Jikalau pun kamu tidak terkena jelaganya sudah pasti akan terkena asapnya.

20) Mengapa manusia gemar mencetuskan pertelingkahan sedangkan manusia itu sendiri dilahirkan dari sebuah kemesraan.

21) Kita sentiasa muda untuk melakukan dosa tetapi tidak pernah tua untuk bertaubat.

22) Gantungkan azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan.

23) Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur. Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat.

24) Jadikan dirimu bagai pohon yang rendang di mana insan dapat berteduh. Jangan seperti pohon kering tempat sang pungguk melepas rindu dan hanya ayak dibuat kayu api.

25) Menulis sepuluh jilid buku mengenai falsafah lebih mudah daripada melaksanakan sepotong pesanan.

26) Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.

27) Kegembiraan ibarat semburan pewangi, pabila kita me! makainya semua akan dapat merasa keharumannya. Oleh itu berikanlah walau secebis kegembiraan yang anda miliki itu kepada teman anda.

28)Esok pasti ada tetapi esok belum pasti untuk kita. Beringat-ingatlah untuk menghadapi esok yang pastikan mendatang.

29) Reaksi emosi jangan dituruti kerana implikasinya tidak seperti yang diimaginasi .

30) Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.

31) Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.

32) Penglihatan itu sebagai panah iblis yang berbisa, maka siapa yang mengelakkannya kerana takut padaKu, maka Aku akan menggantikannya dengan iman yang dirasakan manisnya dalam hati…

33) “Wanita yang cantik tanpa peribadi yang mulia, umpama kaca mata yang bersinar-bersinar, tetapi tidak melihat apa-apa”

34) “Kekecewaan mengajar kita erti kehidupan. Teruskan perjuangan kita walaupun terpaksa menghadapi rintangan demi rintangan dalam hidup”

35) Tanda Orang Bijaksana Ialah Hatinya Selalu Berniat Suci; Lidahnya Selalu Basah Dengan Zikrullah; Matanya Menangis Kerana Penyesalan (Terhadap Dosa); Sabar Terhadap Perkara Yang Dihadapi Dan Mengutamakan Akhirat Berbanding Dunia.

36) Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika kebaikan dibalas kebaikan itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji.”

37)”Hidup umpama aiskrim. Nikmatilah ia sebelum cair”

38) “Kata-kata itu sebenarnya tidak mempunyai makna utk menjelaskan perasaan. Manusia boleh membentuk seribu kata-kata, seribu bahasa. Tapi kata-kata bukan bukti unggulnya perasaan”

39) “Hidup tidak boleh berpandukan perasaan hati yg kadangkala boleh menjahanamkan diri sendiri. Perkara utama harus kita fikirkan ialah menerima sesuatu atau membuat sesuatu dgn baik berlandaskan kenyataan”

40) “Hidup adalah gabungan antara bahagia dan derita. Ia adalah menguji keteguhan iman seseorang. Malangnya bagi mereka yg hanya mengikut kehendak hati tidak sanggup menerima penderitaan.

41) Hadiah Terbaik :

-> Kepada kawan – Kesetiaan
-> Kepada musuh – Kemaafan
-> Kepada ketua – Khidmat
-> Kepada yang muda – Contoh terbaik
-> Kepada yang tua – Hargai budi mereka dan kesetiaan.
-> Kepada pasangan – Cinta dan ketaatan
-> Kepada manusia – Kebebasan

42) “Berfikir secara rasional tanpa dipengaruhi oleh naluri atau emosi merupakan satu cara menyelesaikan masalah yg paling berkesan”

43) “Hiduplah seperti lilin menerangi orang lain, janganlah hidup seperti duri mencucuk diri dan menyakiti orang lain.”

44) “Dunia ini ibarat pentas. Kita adalah pelakonnya. Maka berlumba-lumbalah beramal supaya hidup bahagia di dunia dan akhirat”

45) “Akal itu menteri yang menasihati, Hati itu ialah raja yang menentukan, Harta itu satu tamu yang akan berangkat, kesenangan itu satu masa yang ditinggalkan”.

46) “Selemah-lemah manusia ialah orang yg tak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yg mensia-siakan sahabat yg telah dicari”

47) “Cakap sahabat yg jujur lebih besar harganya daripada harta benda yg diwarisi dari nenek moyang”

48) “Ingatlah, sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman..”

49) “Lidahmu adalah bentengmu, jika elok menjaganya maka ia akan menjagamu, dan jika membiarkannya maka ia tidak akan mempedulikanmu”

50) “Orang yg paling berkuasa adalah orang yg dapat menguasai dirinya sendiri”

51) “Seseorang menganggap sekatan sebagai batu penghalang, Sedangkan orang lain menganggapnya sebagai batu lonjatan.”

52) “Kalau kita melakukan semua yang kita upaya lakukan, sesungguhnya kita akan terkejut dengan hasilnya.”

53) “Kita selalu lupa atau jarang ingat apa yang kita miliki, tetapi kita sering kali ingat apa yang ora ng lain ada.”

54) “Apa yang diperolehi dalam hidup ini, adalah sepenuhnya daripada apa yang kita berikan padanya.”

55) “Fikirkan hal-hal yang paling hebat, Dan anda akan menjadi terhebat. Tetapkan akal pada hal tertinggi, Dan Anda akan mencapai yang tertinggi.”

56) “Dunia ini tiada jaminan melainkan satu peluang.”

57)”Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula ke pada Ilahi.”

58) “Rahsia kejayaan hidup adalah persediaan manusi! a untuk menyambut kesempatan yang menjelma.”

59) “Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal, tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah.”

60) “Mengetahui perkara yang betul tidak memadai dan bermakna jika tidak melakukan perkara yang betul.”

61) “Kecemerlangan adalah hasil daripada sikap yang ingin sentiasa melakukan yang terbaik.”

62) “Jadikan sebagai aturan hidup untuk melakukan yang terbaik dalam apa jua yang dilakukan, pasti akan menghasil kecemerlangan.”

63) Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara : “Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan, Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu, Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu, ..dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu.”

Leave a comment »