Archive for artikel pilihan

TIDAK SEMUA BENDA BOLEH DIBELI DENGAN DUIT …..

DUIT, di zaman materialistik sekarang ini, semua orang mahukan duit. Orang dewasa, remaja bahkan kanak-kanak kecil sekalipun kenal dengan sekeping kertas yang diberi nama “duit”. Memang duit penting dalam kehidupan, tanpa alat tukar ini kita tidak boleh memenuhi keperluan hidup. Duit membuatkan manusia melakukan perkara yang diharamkan, manusia menjadi rakus kerana duit, manusia pecah amanah, rasuah, merompak, melacur malah membunuh manusia lain kerana duit. Kejayaan orang di zaman kini juga diukur dengan banyaknya duitnya.

Tetapi walau bagaimana pentingnya duit, masih ada benda yang tidak boleh dibeli dengan duit.

1. Masa

Duit tidak akan dapat mengembalikan masa yang telah berlalu. Setelah hari berganti, maka masa 24jam tersebut akan hilang dan tidak akan mungkin akan kembali lagi. Oleh itu gunakan setiap kesempatan yang ada untuk menyatakan perhatian dan kasih sayang anda kepada orang yang sangat anda sayang dan anda cintai, sebelum waktu itu berlalu dan anda menyesalinya.Begitu juga dengan tanggungjawab dengan Allah, jika kita terlepas waktu Subuh pagi tadi, ia tidak dapat ditukar dengan berapa juta pun wang untuk kembali ke waktu Subuh tadi.

2. Kebahagiaan
Memang kedengaran pelik, tapi inilah kenyataannya. Duit memang boleh membuat anda merasa senang kerana anda boleh bercuti mewah, memberi laptop dengan kemudahan yang sangat canggih, atau membeli kereta dan rumah mewah 8 tingkat sekalipun. Tetapi duit tidak boleh menghadirkan sececah kebahagiaan dari dalam lubuk hati kita. Berapa ramai orang kaya yang tidak boleh tidur walaupun dalam aircond yang sejuk dan dalam bilik yang super mewah yang katilnya berharga berpuluh ribu ringgit.

3. Kebahagiaan Anak

Untuk membeli makanana dan pakaian yang bagus-bagus untuk anak tercinta memang memerlukan duit. Tetapi anda tidak boleh menggunakan wang untuk memberikan rasa aman, tanggungjawab, sikap yang baik serta kepandaian pada anak anda. Hal ini memerlukan waktu dan perhatian yang anda curahkan untuk mereka dan amalan baik yang anda ajarkan. Duit memang membantu kita memenuhi aspek penjagaan, tapi waktu telah membuktikan bahawa keperluan asas tiap anak adalah berapa banyak masa yang diberikan orangtuanya, bukan “duitnya”.

4. Cinta

Cinta tidak boleh dibeli dengan wang, akuilah hal ini benar. Memang dengan duit kita boleh membuat orang tertarik, tapi cinta berasal dari rasa saling menghargai, perhatian, berbagi pengalaman dan kesempatan untuk berkembang bersama. Itu sebabnya banyak pasangan yang berkahwin kerana duit, tidak bertahan lama atau pun tidak merasa bahagia.

5. Persahabatan

Untuk diterima oleh lingkungan pergaulan dengan sahabat, anda tak perlu duit. Apabila anda ingin diterima, fokuskan tenaga anda untuk membuat diri anda berharga bagi lingkungan sekitar dengan menjadi teman dalam suka dan duka.

6. Kesihatan

Kita memerlukan duit untuk membiayai rawatan dan membeli ubat, tapi duit tidak boleh menggantikan kesihatan yang hilang. Itu sebabnya pepatah lebih baik mencegah daripada mengubati .

7. Kejayaan

Beberapa orang memang ada yang mencapai kejayaan dengan menyogok, tapi ini adalah pengecualian. Kejayaan hanya berasal dari kerja keras, kemahuan, dan rezeki yang tertulis. Ada aspek kecil dari usaha menuju sukses yang boleh didapatkan dengan duit, misalnya mengikuti kursus atau membeli peralatan, tapi kejayaan lebih banyak berasal dari usaha yang anda lakukan sendiri.

8. Bakat

Kita dilahirkan dengan bakat tertentu. Dengan duit, yang boleh kita lakukan adalah mengasah bakat tersebut, misalnya belajar muzik. Namun para pakar mengatakan, untuk menjadi pakar di bidangnya, kita memerlukan bakat semulajadi.

9. Sikap yang baik

Banyak orang yang kaya raya tapi sikapnya kasar,sombong dan cakap besar. Tak sedikit juga orang yang sederhana yang tutur katanya sopan dan menunjukkan rasa hormat pada orang lain. Jadi, jumlah duit yang dimiliki bukan penentu sikap seseorang.

10. Kedamaian

Bila wang boleh membeli kedamaian, barangkali kita tak lagi mendengar tentang perang. Tetapi yang sering terjadi sebaliknya, duitlah yang menjadi sumber pertikaian dan permusuhan.

Advertisements

Comments (3) »

RAKYAT DIDAHULUKAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN

Apa dah jadi dengan slogan :

” Rakyat Didahulukan Pencapaian diutamakan

Harga Persona kat Saudi = SR 36,100
Harga Gen2 kat Saudi = SR 33,600
Harga Waja kat Saudi = SR 37,950

1 Saudi Riyal = RM 0.91

Maknanya harga Persona kat Saudi = RM 32,786 aje

Maknanya harga Proton Gen2 kat Saudi = RM 30,612 aje

Maknanya harga Waja kat Saudi = RM 34,576

A

Comments (2) »

BABIPUTRA

Apa perasaan anda bila bumiputra digelar ” BABI PUTRA ” dan digambarkan sebagaimana foto dibawah

babi putra

Sila layari laman berikut untuk maklumat lanjut.

http://hambali1.blogspot.com/2009/07/apabila-melayu-digelar-babiputra.html

Comments (1) »

10 Individu Terkaya Malaysia 2009

Tan Sri Robert Kuok (Raja gula-Kuok Brothers Sdn Bhd) - RM26.6 bilion

Tan Sri Robert Kuok (Raja gula-Kuok Brothers Sdn Bhd) - RM26.6 bilion

T. Ananda Krishnan (Maxis) - RM20.1 bilion

T. Ananda Krishnan (Maxis) - RM20.1 bilion

Tan Sri Teh Hong Piow (Public bank) -RM8.15 bilion

Tan Sri Teh Hong Piow (Public bank) -RM8.15 bilion

Tan Sri Teh Hong Piow (Public bank) -RM8.15 bilion

Tan Sri Teh Hong Piow (Public bank) -RM8.15 bilion

Tan Sri Quek Leng Chan (Hong Leong Group) -RM4.5 bilion

Tan Sri Quek Leng Chan (Hong Leong Group) -RM4.5 bilion

. Puan Sri Lee Kim Hua (Genting Group) - RM3.5 bilion

. Puan Sri Lee Kim Hua (Genting Group) - RM3.5 bilion

Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary (MMC corporation Berhad) -RM3.2 bilion

Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary (MMC corporation Berhad) -RM3.2 bilion

Tan Sri Vincent Tan (Berjaya Group) -RM1.8 bilion

Tan Sri Vincent Tan (Berjaya Group) -RM1.8 bilion

Tan Sri Tiong Hiew King (Kumpulan Rimbunan Hijau) RM1.6 bilion

Tan Sri Tiong Hiew King (Kumpulan Rimbunan Hijau) RM1.6 bilion

Tan Sri Azman Hashim (Arab Malaysian Corp) RM1.4 bilion

Tan Sri Azman Hashim (Arab Malaysian Corp) RM1.4 bilion

20 INDIVIDU TERKAYA DI DUNIA 2009

Billgates Manusia terkaya di dunia 2009

Billgates Manusia terkaya di dunia 2009

Majalah Forbes baru-baru ini telah menyenaraikan kedudukan Billionaire bagi tahun 2009 dan jika dilihat Bill Gates nampaknya kembali merampas kedudukan individu terkaya di dunia pada tahun 2009 selepas pada tahun lalu beliau berada di tempat ketiga. Nampaknya kesan kejatuhan ekonomi dunia dan kelembapan pasaran saham dunia menyebabkan kekayaan Warren Buffet yang mengunggulinya pada tahun lalu turut jatuh. Berikut kedudukan Billionaire bagi tahun 2009 :-

1. Bill Gates (AS$40 bilion – Microsoft – Amerika Syarikat)

2. Warren Buffett (AS$37 bilion – Berkshire Hathaway – AS)

3. Carlos Slim dan keluarga (AS$35 bilion – Telecoms – Mexico)

4. Lawrence Ellison (AS$22.5 bilion – Oracle – AS)

5. Ingvar Kamprad dan keluarga (AS$22 bilion – Ikea – Sweden)

6. Karl Albrecht (AS$21.5 bilion – Aldi – Jerman)

7. Mukesh Ambani (AS$19.5 bilion – Petrokamia – India)

8. Lakshmi Mittal (AS$19.3 bilion – Besi – India)

9. Theo Albrecht (AS$18.8 bilion – Aldi – Trader Joe’s – Jerman)

10. Amancio Ortega (AS$18.3 bilion – Zara – Sepanyol)

11. Jim Walton (AS$17.8 bilion – Wal-Mart, AS)

12. Alice Walton (AS$17.6 bilion – Wal-Mart – AS)

13. Christy Walton dan keluarga (AS$17.6 bilion – Wal-Mart, AS)

14. S. Robson Walton (AS$17.6 bilion – Wal-Mart AS)

15. Bernard Arnault (AS$16.5 bilion – LVMH – Perancis)

16. Li Ka-shing (AS$16.2 bilion – Hong Kong)

17. Michael Bloomberg (AS$16 bilion – Bloomberg, AS)

18. Stefan Persson (AS$14.5 bilion – Hennes and Mauritz, Sweden)

19. Charles Koch, AS$14 bilion – Pembuatan, Tenaga – AS)

20 David Koch (AS$14 bilion) – Pembuatan, Tenaga – AS)

Leave a comment »

Teknik Memuji Berkesan

Manusia mudah nampak keburukan seseorang tetapi kurang peka dengan kebaikan yang ditunjukkan. Sebab itulah ibu bapa lebih banyak menegur, memarahi dan menasihati kesilapan anak-anak mereka berbanding memuji kebaikan-kebaikan mereka. Seorang ketua lebih kerap menegur orang bawahannya berbanding memuji kebaikan yang ada. Seorang sahabat bermasam muka dengan kesilapan sahabatnya dan lupa kebaikan-kebaikan yang dicurahkan selama ini.

Kalau kita mahu lahirkan seorang insan cemerlang sama ada dia seorang anak, rakan mahukan orang bawahan maka kita perlu suburkan kebaikan dalam diri mereka. Salah satu cara menyuburkan kebaikan ialah dengan memuji kebaikan-kebaikan yang telah dilakukan agar mereka seronok mengulangi lagi kebaikan ini dilain masa.

Berikut adalah cara memuji yang berkesan:

1. Disegerakan

Pujian mestilah disegerakan dan paling berkesan ialah ketika sesuatu kebaikan itu sedang dilakukan. Misalnya kalau kita lihat anak kita tiba-tiba datang rajinnya menolong kita di dapur sedangkan selama ini bila dipaksa baru mahu buat maka pujilah sedikit anak itu, “Haaa… macam ni lah anak mak, cepat kerja-kerja ni siap bila adik mahu bantu mak”. Ia akan lebih berkesan lagi apabila ketika itu ada juga orang lain selain kita di situ.

2. Ikhlas dari hati

Orang dapat membaca sejauh mana kita ikhlas apabila memuji mereka. Oleh itu, biarlah puji-pujian itu datang daripada hati agar ia benar-benar dihargai. Jangan memuji dengan nada menyindir kerana ia akan menyakitkan hati orang tersebut. Kalau orang yang dipuji itu berada hampir dengan kita tepuk-tepuklah bahunya sedikit sebagai bukti kita benar-benar seronok dengan tingkah lakunya.

3. Puji secara spesifik

Puji-pujian pula biarlah dibuat secara spesifik bukan secara umum. Misalnya, apabila anak kita tunjukkan sebuah lukisan yang dihasilkannya, tidak cukup dengan berkata “wahh, cantik lukisan adik!”. Tetapi nyatakanlah dengan lebih specifik apa yang cantiknya, misalnya “wahh, cantik lukisan adik! Mak suka adunan warna yang adik gunakan”. Atau pun “wahhh, cantik pokok yang adik lukis dalam gambar ini”. Begitu juga apabila anak kata dia ada peningkatan dalam markah yang diperolehi dalam peperiksaan baru-baru ini. Sebagai ibu bapa, kita minta anak tunjukkan markah-markah itu dan kita puji secara spesifik. Misalnya, “Syabas, kakak dah ada peningkatan dalam markah Sejarah dan Matematik. Bahasa Inggeris ni pula tidak mengapa, teruskan lagi usaha kakak seperti yang kakak lakukan dalam dua subjek tadi”. Apabila kita memuji secara spesifik maka orang yang dipuji tahu bahawa kita memang memberikan perhatian terhadap apa yang mereka tunjukkan. Mereka juga sedar bahawa puji-pujian tersebut bukan sekadar untuk ambil hati.

4. Realistik dan tidak keterlaluan

Adalah penting bagi kita memuji sesuatu yang benar dan bukan atas sesuatu yang sengaja kita ada-adakan. Jangan juga memuji dengan cara yang keterlaluan hingga ketara yang pujian itu sengaja dibuat-buat. Yang penting adalah bersederhana dalam memuji agar orang yang dipuji itu tidak rosak akhlak dan peribadinya kerana termakan pujian. Berkata benarlah dalam mengeluarkan puji-pujian kerana ia melambangkan keluhuran hati kita sendiri.

5. Tidak disulam dengan kata-kata negatif

Apabila memuji jangan disusuli pula dengan ungkapan-ungkapan yang negatif.
Misalnya:
“Amboi, kemasnya bilik adik sekarang, alangkah baiknya kalau sejak dulu lagi macam ini”.
Kata-kata ‘alangkah baiknya kalau sejak dulu lagi macam ini’ itu adalah kata-kata negatif yang tidak sepatutnya diungkit lagi ketika memuji.

“Macam ni lah yang saya mahukan dari pekerja saya, hasilkerja yang kemas dan rapi tapi jangan setakat seminggu dua sudahlah”.

Kata-kata ‘tapi jangan setakat seminggu dua sudahlah’ adalah negatif.
Kalau sudah dipuji tu puji sahajalah dan tidak perlu untuk mengungkit atau mengandaikan perkara yang buruk-buruk lagi. Sebab setiap pujian yang disulam dengan kata-kata negatif menunjukkan bahawa kita tidak seratus peratus ikhlas. Lebih malang lagi orang yang dipuji itu tidak akan mengulangi kebaikan yang dilakukan kerana merasakan kebaikan tersebut tidak dihargai. Tidak ada sesiapa pun yang tidak suka dipuji oleh itu kita sebenarnya bertindak bijak dengan memberikan apa yang mereka harapkan lebih-lebih lagi jika kita seseorang yang lebih dihormati oleh mereka.

Comments (1) »

Bahana Pesta Hiburan Malam

SETIAP kali berakhirnya sambutan yang membabitkan ‘kemeriahan’ pada sebelah malamnya di negara ini, tiga bulan selepas itu akan menyaksikan peningkatan kes membuang bayi dan mengandungkan anak luar nikah.

Tempoh ini ibarat ‘musim mengawan’ kerana tiga bulan selepas itu rumah perlindungan wanita akan mencatatkan peningkatan kes wanita tidak bersuami mengandung memohon ‘perlindungan’ dan di seluruh negara pula akan mencatatkan kes buang bayi sama ada yang ditemui masih hidup atau ada janin dibuang di dalam semak, tandas awam atau pusat pembuangan sampah.

Cukup menarik untuk membicarakan topik ini kerana umumnya ia membabitkan pasangan yang mengadakan hubungan intim membawa kepada perlakuan seks terlarang. Soal sah atau haram diketepikan pelakunya, asalkan hasrat nafsu serakah dicapai.

Istilah ‘mengawan’ mungkin lebih menjurus kepada binatang dan konteks ini ia memang normal, bahkan soal bertukar pasangan bukan masalah besar. Bagaimanapun, dalam lingkungan penghidupan manusia normal, apatah lagi umat Islam yang tergolong dalam kategori berpelajaran dan pendidikan tinggi, ia sepatutnya tidak berlaku.

Menariknya, ‘musim mengawan’ ini berlaku serentak setiap kali adanya sesuatu sambutan membabitkan cuti umum atau dikaitkan dengan meraikan bersama kekasih seperti Tahun Baru, kemerdekaan atau ‘Hari Kekasih’ (Valentine’s Day).

Ketika itu jugalah, anak muda bergelar pelajar Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan Swasta (IPTS) tidak terkecuali ‘mengawan’ sama ada mendapat persetujuan bersama atau tidak sengaja bersama pasangan masing-masing.

Soal hukum agama diketepikan sama sekali, soal baik buruknya perbuatan mereka yang bergelar pelajar universiti juga dibuang ke dalam tong sampah. Paling penting, naluri hati dan nafsu mesti dipenuhi.

Kenyataan ini bukan omongan kosong. Hakikatnya, jika dilihat pada statistik kes buang bayi atau kes gadis mengandung anak luar nikah, ia secara konsisten menunjukkan trend ini selepas beberapa bulan atau maksimum sembilan bulan selepas sesuatu perayaan berlangsung.

Ini diakui Pengarah Kem Modal Insan Kewaja, Yahya Mohamed Yusof, 45, yang kini sudah mengendalikan lebih 3,000 kes mengandung anak luar nikah sejak 1998. Rata-ratanya berusia 17 hingga 23 tahun yang mana mereka sebenarnya dalam peringkat mencari ilmu, bukannya mencari keseronokan seks.

Kewaja yang ditubuhkan atas inisiatif Yahya bersama isterinya, kini dikhaskan untuk membantu dan menguruskan gadis mengandung anak luar nikah, bertujuan membawa mereka kembali ke pangkal jalan dan pada masa sama mengelak meningkatnya kes membuang bayi.

mainpix3

Pesta hiburan dan sambutan Hari Kekasih banyak menyumbang kepada perlakuan seks bebas.

awek-akhir-zaman

“Kira-kira 50 peratus daripada mereka pelajar sekolah menengah atas dan IPT. Memang diakui, setiap kali tiba musim perayaan, kami akan menerima banyak kemasukan baru beberapa bulan selepas itu.

“Kita perlu melihat ke belakang untuk mengkaji fakta itu dan ia dikira berdasarkan usia kandungan mereka. Kebanyakan mereka mengandung pada bulan yang memang ada sesuatu perayaan atau sambutan berlangsung. Kononnya itu masa bersuka ria.

“Kita jangka pada sambutan Hari Kekasih pada Februari lalu kes gadis mengandung di luar nikah akan meningkat selepas Mei kerana kebiasaannya, gadis terbabit hanya menyedari mereka mengandung tiga bulan selepas itu,” katanya.

Ketika ini pusat itu menguruskan 55 peserta wanita yang sedang menunggu masa kelahiran bayi mereka mengikut tempoh berbeza. Puratanya, dianggarkan antara 15 hingga 20 orang akan keluar masuk pusat itu setiap bulan.

Logiknya, itu hanya statistik daripada sebuah pusat sukarela, belum dikira pusat lain, kes mendiamkan diri atau yang nekad menggugurkan anak semata-mata mahu mengelak menanggung aib diri dan keluarga.

Berdasarkan kaji selidik dan pengalaman Yahya menguruskan pusat itu sejak 21 tahun lalu, ada antara peserta yang beranggapan pertemuan romantik pasangan kekasih sempena Hari Kekasih atau cuti umum sebagai simbolik upacara ‘pecah dara’.

Berlainan bagi Yahya yang tetap menganggap semua gadis di bawah jagaannya sebagai mangsa rogol walaupun ada yang mengadakan seks atas dasar suka sama suka.

“Seks mestilah melalui proses yang betul, mesti ada peraturan. Tiada wanita yang merancang membuatkan diri dilanda musibah, ini semua disebabkan tipu daya lelaki. Tiada yang teringin nak mengandung anak luar nikah.

“Saya anggap semua kes di sini sebagai kes rogol disebabkan mereka jadi pemuas nafsu lelaki. Apa yang boleh disimpulkan ialah bencana maksiat iaitu semua jenis maksiat di negara kita semakin teruk, perlu ada sikap menegur dan mencegah,” katanya.

Gadis serah tubuh selepas terjerat umpan cinta BAGI sesetengah pelajar Institut Pengajian Tinggi (IPT), ada yang sanggup memendekkan cuti semester dua bulan di kampung bersama keluarga semata-mata mahu menghabiskan masa bersama teman lelaki di kampus di penghujung musim cuti.

Tempoh masa cuti semester itu juga dianggap masa paling sesuai untuk berpacaran dan lebih teruk ia adalah masa ‘tepat’ untuk mengawan kerana mereka baru saja selesai melepaskan beban menduduki peperiksaan dan semester baru belum bermula.

Mengakui hakikat itu, Pensyarah Kanan Jabatan Psikologi Pendidikan dan Kaunseling, Fakulti Pendidikan Universiti Malaya (UM), Prof Madya Dr Mariani Md Nor, menjelaskan apabila dalam keadaan berdua-duaan, ia akan mengaktifkan naluri ghairah manusia.

“Itu sebenarnya memberi ruang dan peluang. Waktu mengawan ini juga bermusim, sama seperti jenayah lain, ada kesinambungan tetapi kesannya akan sentiasa diingati. Ia berlaku pada masa tertentu, musim balik bercuti semester, waktu perayaan, misalnya sambutan tahun baru dan Hari Kekasih.

“Jika dibincangkan dalam aspek IPT, sesetengah universiti ketika ini adalah musim peperiksaan dan cuti akan bermula Mei hingga Julai ini. Tetapi peliknya, ramai yang akan datang awal, itulah masa nak memadu kasih, jumpa kekasih,” katanya.

Selain aspek hubungan pasangan kekasih, Dr Mariani juga menegaskan ada antara pelajar yang sebenarnya terhutang budi dengan ‘pelabur’ terdiri daripada individu yang sudah bekerja, bahkan berumahtangga yang banyak membantu mereka mengatasi masalah kewangan kritikal.

Mereka berkawan rapat, diberi sokongan kebendaan, komputer riba dan wang ringgit menyebabkan mereka mudah merelakan apa saja kehendak teman lelaki mereka.

“Apabila ada individu yang boleh memudahkan kehidupan, keperluan mereka akan mudah terjerumus ke arah perbuatan moral tidak sihat. Bagaimana seseorang berpendidikan tinggi tidak boleh menilai bahawa seseorang yang memberikan kemewahan sebenarnya mengharapkan ganjaran.

“Berdasarkan pengalaman dalam mengendalikan kes begini, kebanyakan mereka hanya sedar apabila berlaku sesuatu yang tidak sepatutnya, terlanjur atau mengandung. Ini belum dikira kategori bersekedudukan… sudah macam suami isteri,” katanya.

Apabila keadaan bertambah genting, pasti mereka akan mencari jalan penyelesaian, jika bernasib baik, mereka akan ditunjukkan jalan yang betul, mendapatkan nasihat tetapi jika tersalah tempat sudah pasti akan ada yang mengesyorkan supaya menggugurkan kandungan.

“Mendapatkan pertolongan keluarga adalah perkara paling berat dan sukar kerana sudah pasti akan dimarahi. Caranya ialah mereka mendapatkan pandangan rakan rapat, tetapi kami nasihatkan supaya teruskan kandungan, pergi ke saluran tertentu, kaunselor atau badan bukan kerajaan (NGO).

“Mereka sudah buat salah, jangan buat kesalahan kedua membuang atau membunuh bayi dalam kandungan. Masih ada ruang untuk perbaiki dan pulihkan akhlak.

Namun, tegasnya dalam mengendalikan masalah ini, masyarakat perlu mengubah stigma negatif yang memandang serong mengandung anak luar nikah kerana ada kes teraniaya, misalnya dirogol ketika dalam keadaan khayal.

Kes pelajar mengandung sebelum kahwin

Kes pertama:

SARA (nama samaran), kini berusia 21 tahun. Ketika rakan sekelasnya sedang berjuang menghabiskan masa belajar di dewan kuliah, beliau kini menunggu masa saat kelahiran bayinya yang dijangka penghujung Mei ini.

Kejadian yang berlaku bukan keinginannya, tetapi akibat ledakan nafsu yang gagal dikawal, beliau menanggung sengsara mengandung anak luar nikah. Teman lelakinya menuntut di IPT sama meneruskan pengajian, meneruskan lakonan seolah-olah tiada apa yang berlaku.

Biarpun bergelar pelajar universiti yang sepatutnya berfikir panjang sebelum melakukan sesuatu, ia bukannya tembok kebal yang kukuh menahan nafsu serakah, segala-galanya bermula ketika musim cuti semester pada 2008, ketika usia Sara baru mencecah 20 tahun.

Sara dan temannya lelakinya sudah lama berkenalan sejak di bangku sekolah di selatan Semenanjung. Boleh dikatakan, sama-sama masuk universiti dan berulang alik ke kampung setiap kali cuti kerana haluan mereka juga sama.

Detik malang hidupnya bermula pada September lalu ketika beliau bersama teman lelakinya tiba di ibu negara menaiki bas untuk pulang ke kampus. Ketika itu Ramadan, bulan mulia bagi umat Islam mengerjakan puasa.

Hendak dijadikan alasan atau itu memang perancangan, mereka tiba lewat malam di ibu negara. Anehnya, ketika jam 11 malam, mereka mendakwa kebuntuan bagaimana mahu pulang ke kampus, lantas menyewa hotel murah sekadar untuk bermalam sementara menunggu siang untuk pulang.

Meskipun bas atau komuter, transit aliran ringan (LRT) sudah tamat perkhidmatannya, ibu kota sebenarnya tidak pernah sunyi untuk mendapatkan khidmat teksi, ke mana saja destinasi.

Apabila berdua di dalam bilik hotel, sudah tentu ada pihak ketiga. Meskipun Sara dan pasangannya penuntut kursus agama, ternyata bekalan ilmu agama mereka masih kurang sekali gus hanyut atas desakan syaitan.

“Ini bukan soal ganjaran, soal hadiah atau suka sama suka. Kami hanya lakukan sekali saja. Terus melekat dan saya hanya sedar mengandung apabila masuk bulan kelima. Perut saya kecil, sebab itu tidak ketara.

“Walaupun agak pelik kerana sudah beberapa bulan tidak datang haid, saya anggap perkara biasa hingga masuk bulan kelima.

“Kami berusaha mencari jalan termasuk melalui internet. Akhirnya kami menemui pusat Kewaja dan datang ke sini. Saya akan serahkan anak ini kepada keluarga angkat dan teruskan pengajian selepas ini,” katanya dengan air mata bergenang.

Sehingga kini, ibu bapanya masih belum tahu bahawa anak kesayangan mereka sebenarnya bercuti daripada pengajian kerana menunggu masa menyambut kelahiran anak yang tidak dirancang.

Kes kedua.

INA (nama samaran) juga mempunyai masalah dan jalan cerita hampir sama dengan Sara. Semuanya berlaku ketika cuti semester.

Gadis Pantai Timur ini juga bermalam bersama kekasihnya gara-gara kehabisan tiket bas ekspres untuk pulang bercuti ke kampung halaman di negeri berjiran. Ketika itu, usianya baru 18 tahun dan kini pelajar sebuah institut pendidikan itu bakal bergelar ibu ketika usianya memasuki 19 tahun.

Beliau mendakwa dipaksa teman lelakinya mengadakan seks. Sebaik saja mereka mendapati tiket bas ekspres habis, teman lelaki Ina membawanya bermalam di rumah nenek dan di situlah bermula detik hitam dalam hidupnya.

“Kami hanya lakukan hubungan seks sekali saja dan saya teruskan pengajian seperti biasa. Teman lelaki tidak bekerja dan sebenarnya kami baru beberapa bulan berkenalan. Saya hanya sedar mengandung selepas tiga bulan.

“Memang keluarga mengamuk dan ibu saudara yang menghantar saya ke sini. Mereka bimbang masa depan saya dan anak,” katanya.

Ditanya kenapa tidak membuat laporan polis jika dirogol, Ina terdiam dan jelasnya, bapa anak itu adalah teman lelakinya.

Dipetik dari artikel : Berita Harian 20 April 2009 ( Isnin )

Leave a comment »

Penawar Anti Kanser

BIJI APRIKOT

(APRICOT SEEDS @ APRICOT KERNELS)

ANTI KANSER

Biji Apricot merupakan pemakanan kesihatan yang tinggi kandungan Vitamin B17 mempunyai khasiat mencegah dan merawat penyakit kanser ,

maklumat lanjut boleh layari

http://www.alikhtiyar.blogspot.com/

Untuk belian biji Aprikot sila hubungi @sms: Zakaria 013-3351803

DAPATKAN SEGERA !!!

SETIAP PENYAKIT ADA UBATNYA KECUALI SAKIT MATI . KITA HANYA MAMPU BERUSAHA , HANYA ALLAH MENETUKANNYA .

selamat mencuba…

Comments (1) »