NASIB MELAYU DI BUMI MELAYU

Tersentuh hati membaca buku ” NASIB MELAYU DI BUMI MELAYU ” Karang penulis berbangsa Cina yang bersimpati dengan orang Melayu yang telah 53 tahun merdeka.

Kulit Buku karangan Dr Ridhuan Tee

1. Bila berlaku kes-kes pembunuhan yang melibatkan bukan melayu seperti kes Beng Hock orang cina dari DAP, GERAKAN dan MCA bersatu untuk mempertahankannya, parti Melayu juga turut turut tumpang sekaki mempertahankannya. Begitu juga kes ketuk ketapi sambil bogel banduan Cina nov 2005, Menteri Dalam Negeri ketika itu terbang ke China untuk memohon maaf, tapi apa jadi bila diketahui bahawa banduan tersebut sebenarnya wanita Melayu?. Pernah berlaku kes pembunuhan model Melayu Mustakizah Jaafar pada 14 nov 1988. tiada pembelaan dari parti Melayu, apatah lagi parti-parti dari bukan melayu..

2. Bila ada kuil hindu hendak dirobohkan maka berlaku kelam kabut seolah-olah berlaku penganiayaan terhadap orang bukan Islam, tapi lihatlah sikap orang Melayu bila surau-surau mereka dirobohkan kononya uantuk tujuan pembangunan ( m.s. 4 )

3. Apakah sikap orang Melayu bila mendengar beribu-ribu orang Melayu keluar Islam menjadi murtad. Dalam kes Lina Joey, apa sikap orang Melayu terhadap isu ini?. Dalam kes perebutan mayat saudara baru sejauh mana orang Melayu mempertahankannnya. ( m.s. 5 )

4. Orang Cina di Malaysia amat bertuah kerana mendapat segala-galanya nikmat di negara ini. Dalam bidang pendidikan sekolah cina mendapat peruntukkan berjuta-juta ringgit, tapi sekolah agama rakyat ?.. Di Thailand pada tahun 1930 an semua sekolah cina dihapuskan dan digantikan dengan sekolah Siam. Oleh sebab itu tidak ada beza yang ketara antara orang Siam dengan Cina di Thai. ( m.s. 9 ) Di Malysia buka setakat sekolah tapi orang Cina dan India dapat menubutkan IPT atau Universiti… seperti Universiti Tunku Ab Rahman ( MCA ), Universiti Terbuka Wawasan ( Gerakan ), Kolej New Era ( Dong Jiao Zong ). Asian Institute of Medikal Science and Teknology ( MIC ). ( m.s. 11 )

5. Singapura adalah negeri Melayu yang terlepas ke tangan orang Cina tanpa pertumpahan darah. Apakah sikap kerajaan Sinagapura terhadap orang Melayu ? Berapa ramai orang Melayu dilantik ke jawatan penting kerajaan Singapura.. Kerajaan Siangapura lebih mempercayai orang India dari orang Melayu. Sedangkan di Malaysia orang bukan Melayu bukan saja diberi jawatan penting termasuk menteri kanan dalam kerajaan, Menteri Besar bahkan jalan-jalan pun ditukar kepada nama jalan orang berbangsa Cina.( ms. 12 ) Bahkan Teressa Kok ( Exco kerajaan Selangor ) bercadang untuk mewujudkan bandar Cina di selangor. ( ms. 10 ) Di Pulau Pinang pula baik parti mana pun yang menang hak Ketua Menteri tetap berada dalam tangan orang Cina.

6. Dari segi pembinaan kuil pula orang bukan melayu bebas membina kuil mereka. Sehingga di Bandar Sentol KL dalam jarak 1 KM terdapat 6 buah kuil yang besar dan tinggi. perangkaan kuil dapat dilihat sebagaimana berikut.


( KLIK GAMBAR UNTUK BESARKAN )

7. Dalam pada itu kaum Cina masih tidak berpuas hati lagi dengan pencapaian mereka sekarang. Temu bual dengan Lee Bon Kok 8 jan 2007 menyatakan ungkapan biarlah orang Melayu menguasai politik dan orang cina menguasai ekonomi dan pendidikan sudah tidak relevan lagi. sebaliknya orang cina mesti menguasai politik agar ekonomi orang Cina lebih berkembang lagi. ( m.s. 173 ) Chua Soi Lek pula berkata rakya Malaysia harus menerima bangsa lain menjadi perdana menteri seperti rakyat Amerika menerima Barack h Obama menjadi presiden di USA. ( ms. 113 ) Naib presiden Liow tiong Lai pula mencadangkan ekuit 30 % orang melayu dalam syarikat dihapuskan. jawatankuasa Rayuan Pilihanraya persatuan Cina Malaysia ( Suqiu ) pada tahun 1999 mendesak agar hak istimewa orang melayu dihapuskan sama sekali.

8. Pengambilan penjawat awam jan – jun 2007 menunjukkan bahawa 84.6 % adalah dikalangan orang melayu, orang Cina hanya 1.7 % saja. Ini adalah kerana orang cina lebih berminat dalam sektor swasta dan koperat. Oleh itu tidak hairanlan mengapa amalan rasuah lebih menebal dalam masyarakat Melayu.

9. Orang Melayu banyak makan hati berulang jantung dengan sikap orang Cina. Namun apakan daya… contohnya dalam isu penternakan babi di Selangor. Orang melayu terpaksa hidup menghidu najis babi dan mengunakan air sungai yang dicemari dengan najis babi.

Alahai bangsaku Melayu …

9 Respons so far »

  1. 1

    ya saya setuju dgn ulasan itu.melayu jadi mangsa keadaan, orang lain ambil kesempatan diatas kebaikan bangsa melayu.apa lagi di sarawak cina menguasai segalanya,sedangkan bumiputera leka asyik nak enjoy,berjudi, mabuk, dadah,sabung ayam dan sebagainya.bila jadi orang atasan selalunya memakan bangsa sendiri dan tidak menghargai pekerjanya tidak seperti cina mereka jelas bersatu dan berdisiplin.melayu selalu sebut biasalah,hentam sajalah sebenarnya kata-kata itulah yg membuatkan kita lemah semangat dan malas.cina kuat berfikir dan berusaha sedangkan bumiputera bermusuhan hanya kerana hal yg remeh temeh.ayuh bangunlah bangsa melayu.

  2. 2

    AYIE G said,

    Cina babi…
    kurang ajar tamak…
    sombong…

    keling paria…
    suka kacau org…

    melayu nk tunjuk samseng…
    malas berkerja…

    bangkitlah wahai bangsa ku melayu…

  3. 3

    Wan Solehah al-Halbani said,

    Salam,

    Dalam membela nasib Melayu di bumi Melayu kita ini, kita semestinya bertindak rasis. Survival Melayu dalam persaingan dgn Cina di bumi kita ini hanya boleh dicapai melalui segala dasar dan program kerajaan Melayu yang berbentuk rasis. Kalau kerajaan bersikap “fair and square”, Melayu tetap akan kecundang dalam berbagai-bagai bidang, kita akan kecundang dalam bidang pelajaran dan sudah semestinya kita akan kecundang dalam bidang ekonomi.

    Arwah Tun Razak adalah seorang pemimpin yang pragmatis, beliau sedar bahawa hanya dasar rasis sahaja yang boleh menjamin survival Melayu di bumi Melayu kita ini sendiri. Malangnya belaiu dibunuh oleh Yahudi.

    UMNO di bawah Mahathir, Pak Lah dan Najib, agen-agen Yahudi, sudah menyimpang jauh dpd dasar-dasar rasis yang diciptakan oleh Tun Razak dahulu – natijahnya tiadalah yang lain melainkan kehancuran kpd Melayu dalam seluruh bidang kehidupan.

    Kini Melayu kecewa dgn UMNO. Melayu akan mencuba nasib dgn PR pula. PR bukan rasis Melayu, dasar PR adalah “fair and square” dan sudah semestinya PR akan membawa kpd kehancuran kpd nasib bangsa Melayu. Di bawah kekuasaan politik PR, Melayu akan tetap tercorot dalam segala bidang kehidupan. Sekali lagi kita akan kecewa.

    Kita mengharapkan segala kekecewaan ini akan membawa kpd kesedaran dan keinsafan yang seterusnya akan menghasilkan tindakan-tindakan yang agresif dan militen di kalangan orang-orang Melayu terhadap PR. Pilihan kpd orang-orang Melayu pada masa itu nanti hanyalah untuk kembali kpd Islam, bukan lagi melalui pilihanraya, tetapi untuk kembali melalui Jihad Perang dan Revolusi!

    Kerajaan demokrasi BN sekarang ini adalah kafir, zalim dan fasik. Begitu juga kerajaan PR nanti adalah kafir, zalim dan fasik. Allah memerintahkan kita agar kita melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi ke atas kerajaan BN mahupun ke atas kerajaan PR (Baqarah 193, 251; Hajj 40). Jalan pilihanraya melalui demokrasi adalah jalan yang kafir yang dilarang oleh Allah (Fatir 10). Berperanglah wahai bangsaku, bukan di atas nama Melayu, kerana Melayu dan untuk Melayu, tetapi di atas nama Allah, kerana Allah dan untuk Allah. Inilah Jihad dan Perang yang diwajibkan oleh Allah ke atas kita untuk menegakkan kalimah Laailaahaillallah di bumi Melayu kita ini.

    Wahai bangsaku! Bangkitlah dgn kalimah Laailaahaillallah untuk mewujudkan ketuanan Islam melalui Jihad, Perang dan Revolusi (Taubah 33). Dasar Islam terhadap orang-orang kafir tiadalah yang lain melainkan DISKRIMINASI agar kita dapat mewujudkan ketuanan Islam di bumi Melayu kita ini.

    Allah memperingati kita sekiranya orang-orang kafir berkuasa dan mengatasi kita nanti mereka akan membunuh kita (Mumtahanah 2).
    Jangan tertipu, bangkitlah untuk merealisasikan ketuanan Islam dgn Jihad, Perang dan Revolusi.

    Sekian, terima klasih.

    WAN SOLEHAH AL-HALBANI

  4. 4

    nazgul said,

    lepas ni melayu harus buat baik berpada pada,kita harus bersikap kiasu sbagaimana bngsa cina..jangan bodohkan diri sendiri..banyakkan membaca supaya pngetahuan kita berkembang dan tidak mudah bngsa lain memperkotak katikkan bangsa melayu..jagn asyik hiburan diutamakan..pendidikan harus menjadi asas kepada kemajuan bangsa

  5. 5

    aifa said,

    Aku cukup tak setuju dgn pandangan Wan Solehah. Kalau nak bertindak mcm cadangan dia kena duduk kat Palastein bukan duduk kat malaysia. Satu pandangan yang bodoh dan tak guna otak. Biar sesal dahulu jangan sesal kamudian. Jgn selepas negara hancur baru nak menyesal…….

  6. 6

    aifa said,

    Kita “gagahkan” Melayu bersama UMNO umpama menarik rambut dlm tepung. Dah mmg nasib Malaysia dilahirkan dan dibesarkan dalam berbilang bangsa apa nak dikesal lagi………kita Melayu cuma kena muhasabah diri, kena kuat dgn ke Melayuan kita dan dgn ke Islaman kita. Apa guna menyokong PR kalau awal2 lagi dah nampak Melayu dan Islam akan diletak dibawah punggung oleh DAP. Pada PKR sememangnya tidak boleh dijadikan dahan utk bergantung kerana semua tahu parti itu lahir dari pendendam yg haluba. Pada PAS pengecut. Sanggup ubah hala tuju seleoas di sergah oleh DAP. PAS sebuah parti yang tak berwawasan dan tak konsisten. Tak boleh harap. Ayuh Melayu kita sama2 berdiri di belakang UMNO……Hidup UMNO, Hidup Melayu!!!!!

  7. 7

    hamba Allah said,

    Melayuku masih melayu

    Indah pada Melayu itu pada sopan santunnya,
    Indah pada Melayu itu pada budi bahasanya,
    Indah pada Melayu itu pada kelembutannya,
    Namun pada ramai Melayu itu kuat hasad dengkinya,
    Namun pada ramai Melayu itu kuat dendamnya,
    Namun pada ramai Melayu itu kuat cemburunya,
    Namun pada ramai Melayu itu cepat melentingnya,
    Namun pada ramai Melayu itu kuat amuknya,
    Namun pada ramai Melayu itu susah damainya,
    Namun pada ramai Melayu itu kuat penting dirinya,
    Namun pada ramai Melayu itu banyak alasannya,
    Namun pada ramai Melayu itu kuat malasnya,
    Namun pada ramai Melayu itu kuat sembangnya,
    Namun pada ramai Melayu itu kuat gelaknya,
    Namun pada ramai Melayu itu kuat mengatanya,
    Namun pada ramai Melayu itu kurang sumbangannya,
    Namun pada ramai Melayu itu perlahan kerjanya,
    Namun pada ramai Melayu itu berat mahu mengaku kesilapannya,
    Namun pada ramai Melayu itu kuat mencari salah orang selain dirinya,
    Namun pada ramai Melayu itu teguh tidak mahu berubah perangainya,
    Namun pada ramai Melayu itu laju lari dari tanggungjawabnya,
    Namun pada ramai Melayu itu berani menindas kaumnya,
    Namun pada ramai Melayu itu kuat lalai dan lekanya,
    Namun pada ramai Melayu itu cepat berasa selesanya,
    Namun pada ramai Melayu itu kuat angan-angannya,
    Namun pada ramai Melayu itu mudah lupa dirinya,
    Namun pada ramai Melayu itu cepat sombongnya,
    Namun pada ramai Melayu itu cepat hilang rasa syukur kepadaNya,
    Pada Melayu itu besar umat Islamnya,
    Islam itu indah namun bukan pada ramai Melayu,
    Dukunglah Islam wahai Melayu,
    Jadikan Islam sebagai penyatu,
    Nescaya indahlah dikau sebagaimana indahnya Islam.

  8. 8

    ejam said,

    orang melayu kena saling sokong orang melayu yang berniaga. org cina hanya akan ke kedai makan melayu tetapi kedai lain-lain seperti pakaian, runcit dan lain2 jangan haraplah mereka nak jejak. melayu tolonglah jangan masuk kedai cina or bangsa2 lain lagi.
    elakkan perasaan riak dan saling mendengki sesaman melayu.

  9. 9

    eating said,

    Just desire to say your article is as amazing. The clarity in your post is simply excellent and
    i can assume you are an expert on this subject. Well with your permission let me to grab your RSS feed to
    keep up to date with forthcoming post. Thanks a million and please
    carry on the rewarding work.


Comment RSS

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: