APA KATA TUN DR. M KEPADA CALON BN

Think

1. Saya akui calon yang bersih pun boleh kalah dan calon yang kotor pun boleh menang. Di Bagan Pinang, saya percaya siapa juga yang dilantik sebagai calon, besar kemungkinan dia akan menang.

2. Sudah lupakah kita akan pilihanraya kecil di Permatang Pasir di mana calon Barisan Nasional terdiri daripada seorang peguam yang dikatakan terlibat dengan melesapkan duit pelanggannya dan berbohong berkenaan dengan jumlah isterinya? Kempen BN mudah dipatah oleh parti lawan. Apabila ia kalah ramai yang berkata BN harus selidik dahulu latarbelakang calon. BN tidak harus letak calon yang mempunyai latar belakang yang mudah dijadikan isu oleh parti lawan.

3. Imej UMNO sekarang sudah banyak tercemar dengan politik wang semasa pemilihan Majlis Tertinggi. Boleh dikatakan hampir semua yang dipilih terlibat dengan rasuah.

4. Sesungguhnya orang ramai tidak lagi hormati UMNO. Dan besar kemungkinan mereka tidak akan undi calon UMNO dalam Pilihanraya Umum ke-13.

5. Imej ini boleh diubah jika UMNO secara serius cuba bertindak membersihkan dirinya. Yang rakyat lihat ialah janji akan terus bertindak terhadap yang terlibat dengan penggunaan wang dalam pemilihan Majlis Tertinggi tidak dikotakan. Sebaliknya banyak tanda-tanda yang menunjuk yang kotor diterima juga. Jika yang dipilih sebagai calon di Bagan Pinang tidak bersih maka persepsi rakyat terhadap UMNO sebagai parti rasuah tidak akan berubah. Ia akan mempunyai kesan buruk dalam Pilihanraya Umum ke-13.

6. Memang benar saya disingkir daripada UMNO dan kemudian diterima balik dan dicalonkan dalam Pilihanraya Umum 1974. Tetapi saya tidak disingkir kerana jenayah rasuah. Saya disingkir kerana saya telah suarakan pendapat ramai ahli parti yang tidak senang dengan dasar Presiden ketika itu.

7. Demikian juga beberapa orang ahli Semangat 46 telah diterima balik, dicalon dan ada yang dipilih menjadi menteri. Mereka bukan diambil tindakan disiplin kerana rasuah atau politik wang. Kesalahan mereka bukan satu jenayah. Sebaliknya tindakan mereka disebabkan perbezaan pendapat politik dengan kepimpinan parti.

8. Tidak ada persamaan di antara kes saya dengan kes tindakan tatatertib keatas seorang yang menggunakan wang untuk mendapat jawatan dalam parti.

9. Jika ahli UMNO utamakan orang tertentu lebih daripada parti dan penerimaannya oleh masyarakat, janganlah hairan jika UMNO sekali lagi ditolak dalam pilihanraya umum.

10. Sebenarnya penolakan UMNO dalam Pilihanraya Umum ke-12 disebabkan kebanyakan ahli UMNO terus menyokong pemimpin yang tidak disukai oleh rakyat. Oleh kerana ahli UMNO tidak bertindak menukar pemimpin yang tercemar dengan rasuah dan nepotisme, maka rakyat sebagai pengundi terpaksa bertindak mengalahkan BN dan UMNO di banyak kawasan.

11. Kalau sayang pada parti, janganlah begitu utamakan individu tertentu sehingga imej parti tercemar lagi. Korbankanlah sedikit supaya akhirnya parti dapat dipulih semula.

KOMEN-KOMEN YANG DITERIMA

1. By Adam on September 30, 2009 6:01 PM
Wakil Rakyat sepatutnya adalah manusia yang terbaik dikalangan rakyat setempat untuk mewakili mereka. Mesti ada sifat amanah, ikhlas dan boleh berkhidmat dengan cemerlang. Jangan taksub kepada Parti seperti kebanyakann orang PAS.

Answer;

Ya, Saya setuju sangat dengan Saudara, jangan taksub sangat kepada parti seperti kebanyakan orang UMNO juga.

2. By hajime on September 30, 2009 3:11 PM
salam…

HAHAHAHAHA… nak tergelak saya bila ada orang UMNO sendiri kata kat tun yg tun pun sama je.. kena buang parti..

orang tu memang buta sejarah la… ntah2, sejarah spm gagal (dapat f)…

tun kena singkir sebab tun berani suarakan pendapat dan ketidakpuashatian ahli umno yang lain terhadap pucuk pimpinan..

yg sorang lagi tu kena gantung.. sebab kes beli undi.. gila kuasa, gila popular, gila harta.. yg sorang ni sebenarnya dh potong jln org lain.. org yg patut jadi naib presiden..

orang yang kata tun pun kena buang dulu tu, tanpa selidik sebab apa dan bandingkan dengan yg sorang lagi tu, saya cadangkan kita kalung je selipar.. hahaha..

3. By idea2009 on September 30, 2009 1:27 PM
Komen saya adalah kalau pilih Tan Sri Isa untuk calon BN,BN masih belum belajar dari kesilapan lalu. BN is going to lose in the next general election, that’s what is going to happen. I would like to tell off Tan Sri Isa Samad to please back off and fade away….. Please do not be another Dr. Chua Soi Lek who was literally caught with his pants down. If Tan Sri Isa Samad loves UMNO as he claims, he must go now….

4. By razak09 on September 29, 2009 11:35 PM
Salam Tun Mahathir,

Selepas pemilihan Tan Sri Isa Samad Sebagai Calon Bagan Pinang ni.
Kalau Tan Sri Isa Samad menang besar ke apa ke ?

Pilihan raya yang Ke 13 orang UMNO akan lenyap dalam Malaysia ni.

Mengapa dipilih orang yang sememang nama dah kotor ni ?

Saya berumur 30an dan rakan – rakan sebaya saya semua sokong PR.
Mereka cakap orang UMNO memang rasuah dan INI LAH BUKTINYA.

Kesian kepada Tun Mahathir cuba untuk membersihkan UMNO tetapi orang UMNO lain masih mengotorkannya.

Semoga Tun Mahathir sihat selalu.
5. By moneyfromfantasy on September 29, 2009 9:52 PM
Kesilapan terbesar UMNO adalah takut utk lakukan pembaharuan..Dpt di lihat UMNO begitu mengamalkan divisi..Jurang antara Org lama UMNO dgn Org baru Umno begitu ketara..Tidak hairanlah ramai anak-anak muda menyertai pakatan rakyat..Kebanyakan org2 muda tidak di beri peluang dlm tampuk kepimpinan dlm UMNO sendiri..Jelas UMNO sendiri yg tidak mahu berubah..

6. By Hajar on September 29, 2009 8:48 PM
Salam YAB dan Di Kasihi Tun,

Tun, minta laluan…
Saudara/i Bingo, terima kasih kerana sependapat dengan saya.

Namun demikian, nampaknya penduduk Bagan Pinang & BN masih lagi TIDAK MAHU BERUBAH. Mereka masih lagi mahu menyokong calon yang sudah terang-terangan akan menjadi LIABILITI kepada BN/UMNO. Inilah yang dikatakan, TIADA BEBAN BATU DI GALAS. BN/UMNO masih lagi tidak belajar dari kesilapan lampau. Orang yang paling tidak bijak ialah orang yang sentiasa melakukan kesilapan yang sama berulang-kali. Biarkanlah..

Sekurang-kurangnya Tun Dr. Mahathir sudah berusaha bersungguh-sungguh untuk menasihati (secara percuma) kerajaan BN & UMNO. Harapan saya Tun tidak bersedih dengan KEDEGILAN dan KEBODOHAN yang ditonjolkan oleh pemimpin-pemimpin BN/UMNO & juga penyokong tegar Tan Sri Isa Samad. TUN SUDAH MELAKUKAN YANG TERBAIK. Saya amat menyanjungi Tun.

** Semoga Tun sekeluarga dirahmati Allah SWT **

Sumber : chedet.co.cc

Tan Sri Isa Samad

ugutisa

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: